Narodowy Dzień z Pieśnią i Poezją – szkolny konkurs recytatorski z okazji Narodowego Święta Niepodległości.
„Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu”.
Jan Paweł II
Każde pokolenie Polaków na swój sposób wyraża miłość do Ojczyzny. Jedni robili to walcząc o wolność, inni — wyrażali to pieśnią, słowem i poezją. Utwory patriotyczne odgrywają bardzo ważną rolę w historii i kulturze naszego narodu. Powstawały w trudnych momentach dziejowych — podczas wojen, powstań i zaborów — aby dodawać ludziom otuchy, budzić nadzieję i przypominać o miłości do kraju. Dzięki nim Polacy, nawet w czasach niewoli, mogli czuć jedność i wiarę w odzyskanie wolności. Pieśni patriotyczne łączyły ludzi, dawały im siłę i poczucie wspólnoty. Wiersze natomiast pozwalały wyrazić uczucia — smutek po utracie niepodległości, dumę z bohaterów oraz wdzięczność za poświęcenie tych, którzy walczyli o Polskę. Dziś utwory patriotyczne pomagają nam pamiętać o historii, uczą szacunku do przeszłości i przypominają, jak ważna jest wolność. Są pięknym sposobem wyrażania miłości do Ojczyzny.
W ubiegłym tygodniu, obchodziliśmy Narodowe Święto Niepodległości. Z tej okazji odbył się w naszej szkole konkurs recytatorski dla klas IV-VIII pod hasłem „ Narodowy Dzień z Pieśnią i Poezją”. Chętni uczniowie wybrali sobie utwór o tematyce patriotycznej, a później rywalizowali o reprezentowanie swojej klasy na szkolnych obchodach Dnia Niepodległości. Poniżej lista zwycięzców każdej z klas oraz utwory, jakie recytowali:
Klasa IVa:
Oliwier Borowski : „Gawęda o miłości do ziemi ojczystej” – W. Szymborska.
Klasa IVb:
Kazimierz Szczepanik: „Droga do wolności” – A. Dziechciarczyk.
Klasa V:
Huber Błażej: „Oblicza ojczyzny” – T. Różewicz.
Klasa VI:
Filip Błażej: „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” – K.I. Gałczyński.
Klasa VII:
Liliana Borowska: „Wstań Polsko moja” – J. Mączka.
Klasa VIII:
Dawid Błażej: ” Moja piosnka II” – C.K. Norwid.
Dziękujemy wszystkim uczniom za zaangażowanie.


