Prawidłowe oddychanie ma znaczenie!
Bez wątpienia oddychanie to jedna z najważniejszych funkcji życiowych człowieka. Jest to naturalna czynność fizjologiczna, niezbędna do życia i nierozłącznie związana z prawidłowym rozwojem mowy. Ćwiczenia oddechowe stanowią ważną część terapii logopedycznej.
Możliwe konsekwencje nieprawidłowego oddychania:
- niedostateczne dotlenienie organizmu (zaburzenia koncentracji uwagi, męczliwość, trudności w nauce)
- częste infekcje górnych dróg oddechowych,
- zaburzenia płynności mowy,
- wady wymowy,
- wiotkość mięśni warg, policzków, żwaczy – spowodowane ciągłym rozchyleniem ust,
- wady zgryzu.
Celem ćwiczeń oddechowych jest wypracowanie prawidłowego toru oddechowego. Ćwiczenia ukierunkowane są na zwiększenie pojemności płuc, naukę ekonomicznego zużywania powietrza w trakcie mówienia, różnicowania faz oddechowych (wdech i wydech) oraz wydłużenie fazy wydechowej (np. poprzez pogłębianie wdechu, zwiększanie siły wydechu, utrwalanie nawyku oddychania torem nosowy podczas spoczynku przy zamkniętych ustach).
Na zajęciach logopedycznych wykonujemy wiele ćwiczeń oddechowych na przykład:
- Zdmuchiwanie świecy
- Nadmuchiwanie baloników
- Dmuchanie na piórka, skrawki papieru, wiatraczek
- Puszczanie baniek mydlanych
- Dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą
- Przenoszenie małych elementów (np. pomponów) z jednego miejsca na drugie z wykorzystaniem słomki
- Wąchanie kwiatów
- Dmuchanie na obiekty pływające po wodzie
- Rozdmuchiwanie plamy farby na kartce
- Chuchanie na zmarznięte dłonie
- Unoszenie rąk w górę podczas wdechu i spokojne opuszczanie rąk przy wydechu