AKTUALNOŚCI WYCIECZKI EDUKACYJNE
Wyobraźnia kontra technologia – wycieczka edukacyjna klasy IV i V
4 lutego w naszej szkole odbyła się wycieczka edukacyjna realizująca zagadnienia podstawy programowej z zakresu percepcji sztuki i kultury. Edukacja w tym wydaniu miała na celu wprowadzanie uczniów w świat filmu, poszerzanie poprzez ciekawe obrazy filmowe ich wiedzy o świecie, dostarczanie im nowych doświadczeń społecznych i artystycznych.
Tym razem uczniowie przenieśli się w świat pełen magii i niezwykłych przygód. Zapewniła im to kontynuacja uwspółcześnionej adaptacji powieści Jana Brzechwy pt. „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”.
Seans poprzedzony był prelekcją, w której eksperci zwracali uwagę na to, czym są emocje, jak wpływają one na nasz rozwój, jak możemy sobie z nimi radzić oraz jak mogą być odbierane przez różne osoby. Wiedza ta umożliwia lepsze rozumienie siebie, własnych reakcji oraz lepsze rozumienie innych osób z naszego otoczenia.
Film skłonił uczniów do refleksji nie tylko związanych ze światem emocji – poruszał wiele różnorodnych walorów edukacyjnych takich jak:
– rzeczywistość pełna wyzwań technologicznych.
– człowiek i sztuczna inteligencja.
– radość spędzania czasu poza siecią
– ponadczasowa moc opowieści,
– poszukiwanie swoich korzeni i wartość rodziny,
– wyjątkowość dziecięcej percepcji i wrażliwości,
– lekcja empatii,
– zemsta jako złe rozwiązanie.
Uczestnictwo w takich wydarzeniach, jak wspólne wyjazdy do kina może stanowić ważne i atrakcyjne narzędzie w pracy wychowawczej, bardzo pomocne w rozmowach na temat wartości, modeli postępowania, czy światopoglądu. Na przykładzie prezentowanych przez filmowych bohaterów postaw i wyborów, które podejmują, dużo łatwiej jest nam budować wzajemny dialog i angażować się do świadomej dyskusji.