AKTUALNOŚCI

Gimnastyka buzi i języka… czyli nasze zajęcia logopedyczne

Prawidłowy rozwój mowy dziecka zależy od wielu czynników m.in. od funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego, budowy narządów mowy, słuchu oraz środowiska, w którym się wychowuje. Sprawne funkcjonowanie języka, warg, podniebienia, żuchwy jest niezbędne do prawidłowej realizacji dźwięków mowy. Niska sprawność narządów artykulacyjnych powoduje, że dziecko nie jest w stanie wypowiadać niektórych głosek.

Na zajęciach wychowania fizycznego gimnastykę wykonujemy całym ciałem, natomiast na zajęciach logopedycznych (również naszych) skupiamy się głównie na ćwiczeniach buzi i języka.

Przykładowe ćwiczenia jakie wykonujemy:

  1. Ćwiczenia warg:

– wysyłanie całusów, przy ściągniętych ustach do przodu,

– wymawianie samogłosek: e-o, i-u, a-u,

– parskanie – wdech przez nos, wydech ustami, przy wydechu usta wprawiane są w wibracje,

– naprzemienne wykonanie dzióbka i uśmiechu,

– jedzenie słonych paluszków bez użycia dłoni,

– wąsy z paluszków – umieszczenie paluszka pomiędzy wargą górną a nosem i przytrzymanie jak najdłużej,

– nadymanie policzków, trzymając wargi przez cały czas zwarte i oddychając przez nos.

 

  1. Ćwiczenia języka:

– kląskanie językiem,

– „malowanie” podniebienia językiem, czyli przesuwanie nim po podniebieniu od zębów górnych w stronę gardła,

– unoszenie szerokiego języka za górne i dolne zęby naprzemiennie,

– odklejanie opłatka, papieru jadalnego od wałka dziąsłowego,

– naśladowanie ssania cukierka, czyli próby przyklejania całego języka do podniebienia,

– liczenie zębów czubkiem języka – najpierw u góry, następnie na dole,

– „miseczka” – boki języka unoszą się wraz z czubkiem języka, tworząc wgłębienie.

 

  1. Ćwiczenia żuchwy:

– opuszczanie żuchwy – powoli i spokojnie,

– ziewanie – rozluźnianie stawu skroniowo – żuchwowego,

– naśladowanie przeżuwania.

 

  1. Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

– ziewanie przy nisko opuszczonej żuchwie, język leży swobodnie na dnie jamy ustnej,

– chrapanie na wdechu i wydechu,

– ćwiczenia z rurką (przenoszenie kawałków papieru),

– chuchanie na ręce,

– naśladowanie śmiechu różnych osób (ha, ha, hi, hi, he, he, ho, ho).

Powiązane wpisy