AKTUALNOŚCI POTYCZKI JĘZYKOWE PROJEKTY EDUKACYJNE

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Dzień Języka Ojczystego to międzynarodowe święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku. Święto to przypomina o różnorodności językowej, a także o tym, iż język to narzędzie rozwoju dziedzictwa kulturowego ludzi. Wszystkie podejmowane tego dnia działania mają zwrócić uwagę na potrzebę troski o język ojczysty.

W naszej szkole we wspólnym projekcie edukacyjnym wzięli udział uczniowie klasy 1B oraz IV. Szczególną uwagę poświęciliśmy ortografii. Zadania zostały odpowiednio dostosowane dla młodszej oraz starszej grupy wiekowej. Pierwszoklasiści swoją przygodę z poprawną pisownią dopiero rozpoczynają, ale już rozumieją, że jest to umiejętność, którą warto doskonalić od początku edukacji. Ich zadaniem było poprawne przepisanie tekstu z trudnościami ortograficznymi, na których skupialiśmy się w ostatnich tygodniach nauki. „Ć” czy „ci”, „ń”, a może „ni”? Niektórzy nawet podczas przepisywania stają przed takim dylematem. Dzisiaj jednak mobilizacja była ogromna, gdyż osobami oceniającymi ich prace mieli być… uczniowie klasy IV.

Czwartoklasiści, na widok wyjmowanych przeze mnie na początku lekcji kartek, zareagowali jękiem zawodu: „O nie! Kartkówka!”. Następnie – kiedy zrozumieli, że się mylą – nastąpił moment radości, lecz już po chwili wszyscy zdali sobie sprawę, że zadanie, z którym mają się zmierzyć wcale nie jest proste. Wprawdzie dopisanie brakującej litery, postawienie kropki nad „i”, czy poprawa rozpoczynającej zdanie litery z małej na wielką nie wymaga szczególnej wiedzy, ale wystawić sprawiedliwą ocenę nie jest już tak łatwo. Na szczęście błędów nie było dużo i starsi uczniowie swoich młodszych kolegów ocenili na same piątki oraz szóstki.

Kolejnym wyzwaniem, którego podjęli się czwartoklasiści, było stworzenie plansz z wyrazami zawierającymi wybraną przez grupę trudność ortograficzną. Uczniowie przerzucali się pomysłami, jedna grupa „oddawała” drugiej wymyślone prze siebie słowo (np. kiedy okazywało się, że sówkę należy napisać przez „ó”). Dodatkową motywacją była możliwość wyjęcia telefonów komórkowych podczas lekcji i wykorzystanie Internetu do upewnienia się, co do poprawności zapisu. Trzy z czterech pracujących zespołów podjęły się zilustrowania zapisanych wyrazów, dzięki czemu tablicę w sali klasy IV zdobią piękne kolorowe plansze. Wystarczy na nie „rzucić okiem”, a z pewnością zapamiętamy jak należy pisać niektóre wyrazy.

Podczas tych działań uczniowie rozwijali umiejętność uczenia się, planowania pracy i współdziałania w grupie, dokonywali samooceny oraz oceny koleżeńskiej.

Wniosek, jaki został wyciągnięty w obydwu klasach pod koniec zajęć jest taki, że o swój język należy dbać każdego dnia, a nie tylko od święta!

         

   

   

Powiązane wpisy