AKTUALNOŚCI PROJEKTY EDUKACYJNE
Czy tylko w Akademii Pana Kleksa mogą odbywać się niezwykłe lekcje?
W grudniu uczniowie klasy IV omawiali lekturę „Akademia Pana Kleksa”. Z wielkim zainteresowaniem poznawali niezwykłe przygody Adasia Niezgódki, który pod czujnym okiem wyjątkowego nauczyciela pobierał nauki w tytułowej Akademii. Z wyczuwalną w głosie zazdrością analizowali rozdziały dotyczące nietypowych lekcji, w których brali udział podopieczni Ambrożego Kleksa.
Doceniając ich zaangażowanie, postanowiłam zrobić im niespodziankę – podczas dwóch ostatnich lekcji przeznaczonych na omawianie utworu czwartoklasiści mogli – przynajmniej w wyobraźni – przenieść się do Akademii i wziąć udział w zajęciach kleksografii oraz nauki języka polskiego przy pomocy globusa. Podczas pierwszej lekcji uczniowie stworzyli atramentowe kleksy, w których dopatrywali się rozmaitych kształtów. Powstały m.in. wiewiórki, ptaki, zajączki, anioły oraz cała armia przeróżnych potworów. Prace zostały zaprezentowane na forum klasy, ochotnicy wypowiadali się na ich temat, a następnie każdy z uczniów w kilku słowach opisał swoje dzieło. Na kolejnej lekcji dzieci utrwalały wiadomości dotyczące przymiotników. Jednym z zadań, podczas rzucania do siebie ogromną piłką w kształcie kuli ziemskiej, było utworzenie przymiotnika od nazwy miejscowości lub państwa.
W trakcie obydwu lekcji było mnóstwo śmiechu i dobrej zabawy, które sprzyjają integracji grupy, nauka wydaje się przyjemniejsza, a wiadomości jakby same wchodzą do głowy.
Korzystając z pozytywnego nastawienia czwartoklasistów do pracy, zaproponowałam zadanie projektowe, które polegałoby na wykonaniu makiety budynku Akademii. Od razu zgłosili się pierwsi chętni, niektórzy zaczęli dobierać się w pary i przedstawiać swoje pomysły. Z moją propozycją zostawiłam ich na przerwę świąteczno-noworoczną i muszę przyznać, że wcale nie byłam zaskoczona, gdy już pierwszego dnia po powrocie do szkoły kilkoro uczniów przyniosło swoje prace. W sumie powstało siedem makiet wykonanych indywidualnie oraz w parach.
Uczniowie zainspirowani utworem Jana Brzechwy stworzyli piękne, kolorowe budynki – malowane, wyklejane, a nawet zbudowane z klocków. Taki rodzaj aktywności podczas omawiania lektury nie tylko sprzyja zapamiętywaniu istotnych treści zawartych w książce, ale także sprawia wiele radości.
Wszystkim uczniom, którzy podjęli się tego zadania, gratuluję efektów ich pracy!