Aktualności

Potęga wyobraźni

Jeden z aforyzmów Alberta Einsteina głosi:

Logika doprowadzi Cię z punktu A do punktu B. Wyobraźnia zaprowadzi Cię wszędzie.

Napisanie twórczego opowiadania z pewnością wymaga jej użycia. To dzięki niej potrafimy przemierzać cudowne krainy, których nie dookreślają żadne współrzędne geograficzne i uczestniczymy w ekscytujących przygodach, nie opuszczając zacisza ogniska domowego. Jednak zdolność fantazjowania to dopiero początek drogi każdego młodego pisarza.

Odkryć pasję

Dla ucznia próbującego zmierzyć się z taką formą wypowiedzi pisemnej, jaką jest opowiadanie kreatywne, wyobraźnia będzie głównym źródłem inspiracji, pudełkiem wypełnionym po brzegi pomysłami, do którego będzie musiał sięgnąć (choć lepiej, by po prostu chciał), aby stworzyć własną, oryginalną historię. Świetnie, jeśli w trakcie tego działania młody człowiek poczuje radość i satysfakcję, a w lustrze ujrzy swą zaróżowioną od emocji twarz, gdyż samoistnie zdiagnozuje swoje zainteresowania, a może nawet odkryje mimochodem, że zdobywanie kolejnych umiejętności i wiadomości bywa po prostu przyjemną, ciekawą przygodą. Teraz przed adeptem sztuki pisarskiej kolejny ważny krok – mozolna praca nad słowem, czyli nieustanne wzbogacanie posiadanego zasobu leksykalnego, zgłębianie znajomości zasad składni języka polskiego, ortografii oraz norm uzasadniających użycie znaków interpunkcyjnych, ale również (jakże współcześnie pożądane) doskonalenie umiejętności edytowania tekstu.

Szkolny konkurs

I w naszej szkole można dostrzec pakiet tych zdolności u niejednego ucznia, czasem wystarczy po prostu pokazać dzieciom karty kreatywne, wysłuchać wypowiedzi stworzonych w trakcie zajęć lub przystanąć na chwilę nad młodzieńczymi refleksjami, jak choćby tymi, które znalazły się w pracach zgłoszonych do Szkolnego Konkursu Literackiego Moje świąteczne bajanie.

W tym roku uczniowie tworzyli historie, które miały być inspirowane okresem Bożego Narodzenia. Jedni opisali niezwykłe podróże, inni skupili się na wykreowaniu ciekawej postaci, której dojrzewanie do podjęcia życiowych decyzji stanowiło dominantę opowiadanych wydarzeń. U niektórych do głosu raz po raz dochodziły realia rzeczywistości, w której żyjemy, to znów ważniejsze okazywały się elementy baśniowe i fantastyczne delikatnie wplatane w fabułę snutej historii. Wszystkie prace przyciągały uwagę i zmuszały do refleksji, a nad ich oceną dywagowali reprezentanci młodego pokolenia czytelników, czyli uczniowie klasy VI (za co bardzo im dziękuję) oraz przedstawiciele grona dojrzałych miłośników literatury – nauczyciele.

Wśród ocenionych i docenionych znaleźli się:

Karol Bobowski (kl.VII) – I miejsce

Katarzyna Rozborska (kl.VII) – II miejsce

Zuzanna Rak (kl.V) – III miejsce

Zaś wyróżnienia otrzymali:

Gabriela Pecka (kl.IV)

Maksymilian Czarnik (kl.III)

Czas na reklamę

Zachęcam wszystkich do przeczytania opowiadania Karola Bobowskiego, które zostało opublikowane na szkolnym blogu promującym twórczość dziecięcą www.zperspektywyucznia.blogspot.com  i  życzę częstych podróży odbywanych na skrzydłach wyobraźni. To nieograniczony dostęp do wszelakich miejsc przy równoczesnym braku obciążeń finansowych… za to z gwarancją satysfakcji.

 

 

Powiązane wpisy

Kopa Widget Ads